سقط جنین با قرص میزوپروستول یا آمپول اکسی توسین

سقط جنین با قرص میزوپروستول یا آمپول اکسی توسین

آمپول اکسی توسین چیست؟

رحم دارای گیرنده های حساس به اكسی توسین می باشد. توسین با افزایش غلظت كلسیم داخل سلولی، انقباض عضله صاف رحم را تحریك و به این ترتیب با تقلید انقباضات طبیعی، سبب القاء زایمان و كند شدن موقت جریان خون رحم می شود. شدت و وسعت انقباضات رحمی افزایش یافته و منجر به اتساع و محو شدن غشاء دهانه رحم می شود. با پیشرفن بارداری و ازدیاد تعداد گیرنده های اكسی توسین پاسخ رحم به اكسی توسین نیز افزایش می یابد. همین انقباضات در رحم هم می تواند باعث سقط جنین شود.

بیشتر بخوانید: خرید قرص سقط جنین

قرص میزوپروستول

میزوپروستول ترکیبی سینتتیک از آنالوگ پروستاگلاندین از نوع E1 است که در پیش‌گیری از زخم معده، در درمان سقط خودبه‌خودی و برای تحریک سقط جنین بکارمی‌رود. میزوپروستول توسط شرکت فایزر و تحت نام تجاری سیتوتک و دیگر نام‌های ژنریک دیگر و در اشکال دارویی قرص، شیاف واژینال و رکتال در دسترس بوده و جزو مهم‌ترین داروهای پرکاربرد است. قرص میزوپروستول با انقباض عضلات صاف رحمی و اتساع دهانه رحم موجب سقط جنین می شود.

زنان باردار

سقط جنین با قرص میزوپروستول یا آمپول اکسی توسین کدام بهتر است؟

طبق مطالعاتی که روی 125 زن باردار در سه ماهه دوم بارداری بودن انجام شد.  این 125 به دو گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه اول از قرص میزوپروستول استفاده شد در گروه دوم از آمپول اکسی توسین استفاده شد.

نتیجه این مطالعه به این شرح است: در گروه ميزوپروستول انقباضات زايمانی و ختم حاملگی در مدت زمان كوتاهتر. نسبت به اكـسی توسين انجام شد احتباس جفت و هزينه مصرف. در این گروه كمتـر بـود. تـب ، خـونريزی و عوارض گوارش و پارگی رحم در دو گروه تفاوتی نداشت.

پس نتیجه می گیریم که ميزوپروستول زماني كه جهت ختم حاملگي در سه ماهه دوم اسـتفاده مـي شـود نـسبت بـه اكسي توسين در زمان كوتاهتری سبب زايمان خواهد شد و همچنين ميزان هزينه ، عوارض جانبی و نيـاز بـه مراقبت های شديد درمصرف ميزو پروستول كمتر است، بنابراين جهت ختم حاملگی در سه ماهه دوم ميتواند جايگزين مناسبی برای اكسی توسين باشد.

 

منبع: ijogi.mums.ac.ir/article_5982.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =