هر آن چیزی که باید در مورد قرص سایتوتک بدانیم

سایتوتک نام تجاری داروی میزوپروستول است که یک آنالوگ مصنوعی پروستاگلاندین E1 است. این دارو عمدتاً برای پیشگیری و درمان زخم معده ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و برای القای زایمان در زنان باردار استفاده می شود. میزوپروستول با کاهش اسید معده و تقویت انقباض رحم عمل می کند. این قرص به صورت قرصی موجود است که می تواند به صورت خوراکی مصرف شودیا به صورت شیاف واژینال در واژن قرار داده شود، و معمولاً توسط یک پزشک متخصص تجویز می شود. در حالی که سایتوتک به طور کلی ایمن و موثر در نظر گرفته می شود، می تواند عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی عضلات ایجاد کند و فقط باید طبق دستور یک متخصص استفاده شود.

قرص سایتوتک

سایتوتک چیست؟

سایتوتک از دسته پروستاگلندین ها است که در درمان زخم های ایجاد شده با داروهای ضد التهاب غیر استروییدی و همچنین برای پایان دادن به بارداری کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای قرص و شیاف سایتوتک می توان به اثرات پیشگیری کننده آن در ایجاد زخم های گوارشی، القای سقط، القای زایمان و ایجاد زایمان زودرس، پیشگیری و کنترل خونریزی های پس از زایمان اشاره کرد. این دارو می تواند در ابتدای حاملگی باعث ختم آن و یا سقط جنین گردد و در سقط ناکامل و مرگ داخل رحمی نیز به کار برده شود.

  • نام دارو : سایتوتک Cytotec
  • گروه دارویی: فرم صناعی پروستاگلاندین E1
  • نام ژنریک دارو: میزوپروستول Misoprostol
  • نام برند: Cytotec فایزر
  • شکل و قدرت دارویی: قرص 200 میکروگرمی
  • بسته بندی:28 عددی

نحوه خرید قرص سایتوتک: خرید قرص سایتوتک

کاربرد قرص سایتوتک

کاربرد قرص سایتوتک

قرص سایتوتک کاربردهای پزشکی متعددی دارد. برخی از رایج ترین کاربردها عبارتند از:

 

1- سقط جنین

سایتوتک در ترکیب با قرص میفپریستون و به تنهایی باعث سقط جنین در سه ماهه اول بارداری می شود.

 

2- پیشگیری و درمان زخم معده

سایتوتک برای پیشگیری و درمان زخم معده ناشی از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) تایید شده است.

 

3- القای زایمان

سایتوتک ممکن است برای القای زایمان در زنان باردار استفاده شود. با تقویت انقباض رحم عمل می کند.

 

4- درمان خونریزی پس از زایمان

سایتوتک گاهی اوقات برای درمان خونریزی پس از زایمان استفاده می شود، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که در آن یک زن پس از زایمان خونریزی شدیدی را تجربه می کند.

 

5- بلوغ دهانه رحم قبل از سقط جراحی

گاهی اوقات از سایتوتک برای آماده کردن دهانه رحم برای سقط جراحی استفاده می شود که می تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند.

 

6- درمان سقط از دست رفته

سایتوتک ممکن است برای درمان سقط از دست رفته استفاده شود، وضعیتی که در آن جنین مرده است اما هنوز از رحم خارج نشده است.

 

نحوه مصرف قرص سایتوتک

نحوه مصرف قرص سایتوتک

وقتی که از سایتوتک برای سقط جنین استفاده می‌شود معمولا قرص میفپریستون نیز همراه آن تجویز می‌شود؛ بنابراین ابتدا یک قرص ۲۰۰ میکروگرم میفپریستون مصرف کرده و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. ممکن است پس از مصرف آن خونریزی خفیفی داشته باشید. بعد از ۲۴ ساعت و قبل از ۴۸ ساعت از ۴ قرص ۲۰۰ میکروگرم سایتوتک استفاده کنید. دو روش برای استفاده از قرص سایتوتک وجود دارد:

  1. قرار دادن قرص در واژن
  2. در دهان به صورت زیر زبانی

 

1-مصرف قرص سایتوتک واژینال

 

  1.  ابتدا ادرار کنید و سپس دست‌ها را بشویید و دراز بکشید.
  2. با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید. لازم نیست که قرص‌ها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آنها در تماس هستند کافی است.
  3. در نهایت لازم است به مدت ۳۰ دقیقه دراز بکشید.

 

2-مصرف قرص سایتوتک زیر زبانی

  1.  قبل از هرچیز اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود.
  2. چهار قرص را بین گونه‌ها و دندان‌های پایین قرار دهید (دو قرص در هر طرف). قرص‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در این حالت نگهدارید. توجه داشته باشید که در مدت این ۳۰ دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  3.   در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه، با آب باقیمانده قرص‌ها در دهان را میل کنید. بعد از مصرف قرص‌ها تا ۲ هفته احتمال سقط شدن جنین هست، ولی بطور معمول در ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

دیگر مقالات ما: قرص سایتوتک و درمان زخم معده

بهترین زمان مصرف قرص سایتوتک

هترین زمان مصرف قرص سقط جنین سایتوتک هفته ۴ تا ۸ بارداری است که تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می‌شود.

 

عوارض قرص سایتوتک

عوارض قرص سایتوتک

عوارض جانبی رایج قرص سایتوتک (میزوپروستول) عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • درد و گرفتگی شکم
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تب
  • لرز
  • خستگی

عوارض جانبی کمتر شایع  Cytotec  که باید جدی گرفته شوند عبارتند از:

  • خونریزی یا خونریزی شدید
  • سقط جنین ناقص
  • عفونت
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • پارگی رحم
  • آنافیلاکسی

بیشتر بخوانید: بعد از مصرف قرص سایتوتک چه چیزی اتفاق می افتد؟

شرایط نگهداری قرص سایتوتک

  • قرص سیتوتک باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود. محدوده دمایی ایده آل برای نگهداری قرص های سیتوتک بین تا 25 درجه سانتی گراد است.
  • توصیه می شود قرص سایتوتک را تا زمانی که آماده استفاده هستید در بسته بندی اصلی خود نگهداری کنید. قرص ها را در معرض نور مستقیم خورشید یا دمای بالا قرار ندهید و آنها را منجمد نکنید.
  • همچنین مهم است که قرص سایتوتک را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

 

از کجا بفهمم قرص سایتوتک اثر کرده است؟

قرص سایتوتک می‌تواند (بسته به دوز و زمان بارداری) بین 80 تا 90 درصد برای از بین سقط جنین موثر باشد. این در حالی است که استفاده ترکیبی از میفپریستون – میزوپروستول می‌تواند تا حدود ۹۳ درصد کارآمد باشد. البته عوامل زیادی بر اثر بخشی این دارو موثر هستند؛

  1. مانند سن بارداری
  2. دوز دارو
  3. حتی اینکه آیا اولین بارداری است یا خیر

میزان اثربخشی سایتوتک به ازای هر هفته از بارداری کم می‌شود. در واقع سایتوتک تا سه ماهه اول بارداری کارایی دارد و جواب می‌دهد؛ اما بهترین زمان استفاده از قرص سقط جنین سایتوتک تا هفته دهم بارداری است.

 

پس از مصرف سایتوتک چه اتفاقی می‌افتد؟

1- گرفتگی عضلات

سایتوتک با انقباض رحم و بیرون راندن محتویات آن عمل می کند. این می تواند منجر به گرفتگی عضلات شود که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. این گرفتگی می تواند شبیه دردهای قاعدگی باشد، اما ممکن است شدیدتر باشد.

 

2- خونریزی واژن

با انقباض رحم و دفع بارداری، احتمالا خونریزی را تجربه خواهید کرد. خونریزی می تواند شدید باشد و ممکن است شامل عبور لخته یا بافت باشد. ممکن است به جای تامپون برای کنترل خونریزی نیاز به استفاده از پد داشته باشید.

 

3- تهوع و استفراغ

برخی افراد پس از مصرف سیتوتک دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. این می تواند یک عارضه جانبی خود دارو یا نتیجه درد و ناراحتی مرتبط با روند سقط جنین باشد.

 

4- اسهال

سایتوتک می تواند در برخی افراد باعث اسهال شود. این یک عارضه جانبی رایج دارو است و معمولاً جای نگرانی نیست.

 

5- واکنش های عاطفی (احساس غم و استرس)

سقط جنین می تواند یک تجربه چالش برانگیز عاطفی باشد و داشتن طیف وسیعی از احساسات و واکنش ها طبیعی است. برای مثال ممکن است احساس غمگینی، اضطراب یا تسکین داشته باشید. اگر از نظر عاطفی دچار مشکل هستید، جستجوی حمایت ضروری است.

 

موارد منع مصرف قرص سایتوتک

موارد منع مصرف قرص سایتوتک

  1. آلرژی: افرادی که به میزوپروستول یا هر یک از اجزای آن حساسیت دارند نباید سایتوتک مصرف کنند.
  2. حاملگی خارج از رحم: اگر زن حاملگی خارج از رحم (بارداری خارج از رحم) داشته باشد، نباید از سایتوتک برای خاتمه بارداری استفاده کرد.
  3. نارسایی مزمن آدرنال: زنانی که نارسایی مزمن آدرنال دارند نباید از Cytotec استفاده کنند، زیرا می تواند خطر نارسایی آدرنال را افزایش دهد.
  4. پورفیری ارثی: سایتوتک نباید توسط زنانی استفاده شود که دارای فرم ارثی پورفیری هستند، یک اختلال ژنتیکی نادر که بر تولید هم، یکی از اجزای هموگلوبین تأثیر می گذارد.
  5. مصرف دارو ضد انعقاد خون: زنانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند باید از Cytotec اجتناب کنند، زیرا می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
  6. سابقه سزارین: سیتوتک نباید در زنانی که قبلاً سزارین شده اند استفاده شود، زیرا می تواند خطر پارگی رحم را افزایش دهد.
  7. عدم توانایی در پیگیری: زنانی که پس از مصرف سیتوتک قادر به پیگیری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود نیستند، نباید از آن استفاده کنند، زیرا مراقبت های بعدی برای اطمینان از کامل بودن سقط و عدم وجود عارضه ضروری است.

 

 

سوالات متداول در مورد قرص سایتوتک

 

آیا سایتوتک بدون نسخه در دسترس است؟

خیر، سایتوتک بدون نسخه در دسترس نیست و نیاز به نسخه از پزشک متخصص زنان و زایمان دارد.

 

عمر مفید قرص سایتوتک چقدر است؟

عمر مفید قرص سایتوتک معمولاً حدود 2 سال از تاریخ تولید است. قبل از استفاده از دارو، مهم است که تاریخ انقضا روی بسته بندی را بررسی کنید.

 

آیا می توان سیتوتک را با سایر داروها مصرف کرد؟

سایتوتک می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از شروع درمان با سایتوتک، تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و آنتی اسیدها، می توانند بر اثربخشی Cytotec تأثیر بگذارند.

 

آیا می توان سایتوتک را با غذا مصرف کرد؟

بله، Cytotec را می توان با غذا مصرف کرد تا به کاهش خطر ناراحتی معده کمک کند. بهترنی زمان مصرف 2 ساعت بعد از صرف نهار است.

 

چقد طول می کشد سایتوتک اثر کند؟

شروع اثر قرص سایتوتک بسته به استفاده مورد نظر می تواند متفاوت باشد. برای پیشگیری از زخم معده، ممکن است چندین روز طول بکشد تا اثر آن مشاهده شود. برای القای زایمان یا سقط جنین، شروع اثر می تواند در عرض چند ساعت رخ دهد.

 

اگر یک دوز از سایتوتک را فراموش کنم چه باید بکنم؟

اگر یک دوز از سایتوتک را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز منظم خود ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز باهم مصرف نکنید.

 

در صورت مصرف بیش از حد سایتوتک چه باید بکنم؟

اگر به مصرف بیش از حد سایتوتک مشکوک هستید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل درد معده، اسهال، تب و سرگیجه باشد.

 

آیا می توان از سایتوتک برای خونریزی پس از زایمان استفاده کرد؟

بله، سایتوتک می تواند برای پیشگیری و درمان خونریزی پس از زایمان (خونریزی بیش از حد پس از زایمان) استفاده شود. با منقبض شدن رحم عمل می کند که می تواند به توقف خونریزی کمک کند.

 

آیا می توان از سایتوتک برای نرم کردن دهانه رحم استفاده کرد؟

بله، سایتوتک را می توان برای نرم شدن و نازک شدن دهانه رحم قبل از سقط جراحی یا القای زایمان استفاده کرد. با ایجاد گشاد شدن دهانه رحم و آماده شدن برای زایمان یا سقط جنین عمل می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 2 =