قرص سایتوتک و درمان زخم معده

قرص سایتوتک و درمان زخم معده

 

قرص سایتوتک و درمان زخم معده

 

 

سایتوتک (Cytotec) با نام ژنریک میزوپرستول (Misoprostol) دارویی است که از آن جهت جلوگیری از زخم معده در طول مصرف NSAID ها (مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن) استفاده می شود. بخصوص در افرادی که در معرض زخم قرار دارند یا کسانی که سابقه زخم دارند.

سایتوتک به کاهش عوارض جانبی ناشی از زخم، مانند خونریزی کمک می کند. این دارو با کاهش مقدار اسیدی که در تماس با دیواره های معده است از معده محافظت می کند. علاوه بر مورد ذکر شده، از سایتوتک، همراه با یک داروی دیگر با نام میفپریستون برای سقط جنین نیز استفاده می شود.

موارد مصرف قرص سایتوتک

قرص سایتوتک برای پیشگیری از بروز زخم معده در افرادی که از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده میکنند؛ مصرف می شود. به ویزه در افرادی که در معرض ابتلا به زخم معده هستند و یا سابقه زخم معده داشته اند. سایتوتک سبب کاهش ریسک اثرات حاصل از زخم معده از جمله خونریزی میشود. این دارو با کاهش دادن میزان تماس اسید با مخاط معده، از معده محافظت میکند.

نحوه مصرف قرص سایتوتک برای زخم معده

شواهد نشان می دهد که قرص سایتوتک برای کاهش خطر NSAID یا زخم معده ناشی از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی، از جمله آسپیرین و یا در بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند مانند سالخورگان استفاده می شود. اما این دارو تا به حال اثری مبنی بر کاهش خطر ابتلا به زخم های روده را در بیماران NSAID نشان نداده است.

دوز خوراکی توصیه شده قرص سایتوتک برای کاهش خطر ابتلا به زخم معده ناشی از NSAID مقدار ۲۰۰ میلی گرم چهار بار در روز با غذا است. اگر این دوز برای شما قابل تحمل نباشد، می توانید از دوز ۱۰۰ میلی گرم استفاده کرد. البته فراموش نکنید برای تعیین مدت زمان مصرف شما حتما باید مطابق با نسخه پزشک پیش بروید.

نکات مهم در مورد قرص سایتوتک

مصرف سایتوتک در طول دوران بارداری، ممکن است منجر به از بین رفتن جنین، نقص مادرزادی هنگام تولد و یا زایمان زودرس گردد. همچنین ممکن است باعث پارگی رحم شود. هر چه مدت زمان بیشتری از بارداری گذشته باشد احتمال پارگی رحم (در اثر مصرف این دارو) بالاتر می رود. همچنین ریسک چنین عارضه ای در افرادی که قبلا سابقه ی سزارین داشته اند نیز بالاتر است. پارگی رحم می تواند منجر به خونریزی بسیار بدی شود، حتی ممکن است لازم شود، رحم بطور کامل برداشته شود. گاهی اوقات، در برخی موارد، پارگی رحم، منجر به مرگ شده است. اگر برای جلوگیری از زخم معده سایتوتک مصرف می کنید، در صورت بارداری، مصرف آن را متوقف کنید.
در بیشتر مواقع، سایتوتک برای خانم هایی که در سنین باروری هستند، تجویز نمی شود. با اینحال، ممکن است در برخی موارد، مصرف دارو در این دسته از خانم ها ضروری باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.
در سنین باروری، قبل از شروع مصرف سایتوتک، انجام تست عدم بارداری ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.
در طول مصرف سایتوتک لازم است به منظور پیشگیری از بارداری، از یک روش مطمئن (مثلا قرص ضدبارداری مورد تایید پزشک) استفاده شود.
ممکن است لازم شود در طول مصرف سایتوتک آزمایش بارداری انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت نمایید.
پس از تایید منفی بودن نتیجه ی آزمایش بارداری، می توانید مصرف سایتوتک را از روز دوم یا سوم قاعدگی، شروع کنید.
اگر باردار هستید و یا در طول مصرف این دارو باردار شده اید، لازم است هرچه سریعتر پزشک را مطلع نمایید.
از به اشتراک گذاشتن داروی مصرفی خود با دیگران جدا خودداری کن.

خرید قرص سقط جنین

اثرات جانبی قرص سایتوتک

موارد زیر به عنوان عوارض جانبی در افراد دریافت کننده قرص سایتوتک گزارش شده است:

سایتوتک و دستگاه گوارش

در افرادی که قرص سایتوتک ۴۰۰ و یا ۸۰۰ میلی گرم به صورت روزانه مصرف می کرده اند، بیشترین موارد عوارض جانبی دستگاه گوارش عبارت بودند از اسهال و درد شکمی. موارد نادر اسهال عمیق منجر به کمبود آب شدید گزارش شده است.

مصرف قرص سایتوتک برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده یا افرادی که دچار کمبود آب بدن هستند، خطرناک هستند.

مصرف سایتوتک در زنان

زنان تحت درمان قرص سایتوتک در طول مطالعات بالینی، اختلالاتی در هورمون های خود مشاهده کردند: لکه بینی ، گرفتگی عضلات، اختلال بیش فعالی، اختلالات قاعدگی و قاعدگی با درد زیاد. در برخی از موارد خونریزی واژینال نیز پس از یائسگی می تواند مربوط به مصرف قرص سایتوتک باشد که باید بلافاصله با پزشک مطرح شود.

مصرف سایتوتک در افراد مسن

در مشخصات ایمنی قرص سایتوتک در حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به زخم معده ۶۵ ساله و بالاتر در مقایسه با بیماران جوان تفاوت معنی داری وجود نداشت.

عوارض جانبی اضافی گزارش شده به شرح زیر آمده است:

حالت تهوع
مسمویت
سردرد
استفراغ و یبوست

تداخلات دارویی قرص سایتوتک

مهمترین داروهایی که میتوانند با قرص سایتوتک تداخل ایجاد کنند:

Cervidil (dinoprostone topical)
dinoprostone topical
Prepidil (dinoprostone topical)
Prostin E2 (dinoprostone topical)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شش =