طب سوزنی در دوران بارداری

طب سوزنی در دوران بارداری

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی است که هزاران سال است در فرهنگ ها و سیستم های پزشکی آسیایی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک درمان مکمل در ایالات متحده و فراتر از آن محبوبیت پیدا کرده است.

 

هدف طب سوزنی در دوران بارداری

طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های فلزی ریز در پوست در نقاط خاصی از بدن است. در حین تحریک این نقاط، یک تمرین‌کننده سعی می‌کند بین نیروهای یین (سرد، آهسته) و یانگ (گرم، برانگیخته) در بدن تعادل برقرار کند تا جریان چی (نیروی حیات) را فراهم کند.

تحقیقاتی وجود دارد که از استفاده از طب سوزنی برای شرایط مختلف از جمله درد مزمن و سردرد اثر بخش هستند.

ممکن است در مورد استفاده از طب سوزنی هنگام تلاش برای باردار شدن شنیده باشید، به ویژه به عنوان بخشی از لقاح داخل رحمی یا لقاح آزمایشگاهی. بر اساس مقاله ای در سال 2015، فراتر از این کاربرد، بسیاری از تحقیقات در مورد طب سوزنی در دوران بارداری حول توانایی آن در کاهش تهوع صبحگاهی می چرخد.

سایر کاربردهای طب سوزنی در دوران بارداری عبارتند از:

  • هایپر استفراغ بارداری (تهوع و استفراغ شدید)
  • درد در پشت، لگن، گردن و موارد دیگر
  • استرس و اضطراب
  • سردرد
  • بیخوابی
  • افسردگی
  • سوء هاضمه
  • یبوست
  • تورم
  • پره اکلامپسی
  • نسخه سفالیک (نوزادان بریچ)
  • درد در حین زایمان
  • همچنین ممکن است برای القای زایمان استفاده شود.

بخوانید: قیمت قرص سایتوتک

طب سوزنی در دوران بارداری

آیا طب سوزنی در دوران بارداری فوایدی دارد؟

طب سوزنی دقیقاً چه کاری می تواند انجام دهد تا در 9 ماه آینده به شما کمک کند؟ خب، تحقیقات فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد پاسخ به این سؤال به طور بالقوه – بسیار زیاد است.

1. باردار شدن به کمک طب سوزنی

حتی قبل از دریافت آن علامت مثبت در تست بارداری، ممکن است برای کمک به بارداری، طب سوزنی را امتحان کنید.

یک مطالعه در سال 2016، زنانی را که در طول سفر حاملگی خود طب سوزنی دریافت کردند، با افرادی که تغییرات سبک زندگی دیگری را امتحان کردند، مقایسه کرد. نتایج تا حدودی چشمگیر بود زیرا گروه طب سوزنی معمولاً در نیمی از زمان گروه تغییر سبک زندگی باردار می شدند.

محققان می‌گویند زنانی که طب سوزنی دریافت کرده‌اند ممکن است آگاهی بهتری از باروری و احساس کلی بهتری از رفاه داشته باشند. آنها همچنین در آن زمان خاطرنشان کردند که این تنها آغاز تحقیق در مورد این موضوع بود.

از آن زمان، مطالعات دیگری (مثلاً در سال‌های 2017 و 2020) طب سوزنی را در کاهش ناباروری و افزایش شانس باردار شدن موثر دانسته‌اند.

بخوانید» نحوه سقط جنین در خانه

2. درمان بیماری صبحگاهی به کمک طب سوزنی

مطالعات مختلفی در مورد طب سوزنی و توانایی آن در کمک به حالت تهوع و استفراغ، چه در داخل و چه در خارج از بارداری وجود دارد.

یک مرور قدیمی اما بزرگ، مطالعاتی را در مورد تحریک نقطه طب فشاری P6، که به آن کانال طحال نیز می‌گویند، بررسی کرد. پزشکان نقطه بر این باورند که P6 بر سیستم گوارشی تأثیر می گذارد.

شرکت کنندگان در مطالعات خارج از بارداری نسبت به مصرف داروهای استاندارد، تسکین بیشتری از طب سوزنی برای تهوع و استفراغ داشتند.

و حتی مرتبط تر و هیجان انگیز تر: یک بررسی از سال 2021 به 16 مطالعه قبلی نگاه کرد و به این نتیجه رسید که طب سوزنی برای حالت تهوع شدید در بارداری موثر است.

 

3. کاهش درد به کمک طب سوزنی

هورمون ریلکسین باعث شل شدن مفاصل در دوران بارداری می شود. با رشد بدن خود آن را با اضافه وزن ترکیب کنید و ممکن است در سه ماهه دوم و سوم با درد لگن یا کمر درد آزاردهنده روبرو شوید.

طب سوزنی در یک مطالعه در سال 2021 و یک مطالعه در سال 2018 نشان داده است که طب سوزنی برای کمردرد موثر (و ایمن) است. سایر دردها – و حتی ناراحتی های عاطفی – نیز با طب سوزنی قابل کاهش هستند.

بخوانید» سقط جنین فوری در نیم ساعت

4. درمان افسردگی به کمک طب سوزنی

افسردگی قبل از زایمان ممکن است تا 15 درصد حاملگی ها را تحت تاثیر قرار دهد. در یک مطالعه کوچک در سال 2010، محققان طب سوزنی یا ماساژ را برای کمک به علائم افسردگی پیشنهاد کردند.

گروه طب سوزنی علائم کلی خود را در مقایسه با زنانی که درمان‌های سنتی افسردگی دریافت می‌کردند کاهش داشت. و مدت درمان بسیار کوتاه بود و تنها 8 هفته و در کل 12 جلسه طول کشید.

یک مطالعه در سال 2020 همچنین نشان داد که طب سوزنی یک درمان قابل قبول برای کاهش و پیشگیری از افسردگی در زنان باردار است.

 

5. نوزادان بریچ

طب سوزنی همچنین ممکن است یک روش خوب برای آزمایش در زمانی که کودک بریچ است، باشد.

محققان توضیح می‌دهند که تحریک نقاط طب سوزنی BL67 و SI1 بین هفته‌های 32 تا 35 می‌تواند به نوزادان کمک کند تا آنها را سر خود نشان دهند. در این مورد، درمان‌ها به مدت 30 دقیقه و به مدت 3 روز در یک هفته انجام شد و آنها با یکی دیگر از روش‌های طب سنتی چینی به نام moxibustion ترکیب شدند.

بخوانید» رابطه جنسی بعد از سقط جنین

6. درد زایمان

مطالعه‌ای در سال 2009 که شامل بیش از 600 زن باردار بود، آن‌هایی را که از طب سوزنی در زایمان استفاده می‌کردند با افرادی که از روش‌های دیگری مانند تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست و داروهای مسکن سنتی استفاده می‌کردند، مقایسه کرد.

نتایج؟ افرادی که در گروه طب سوزنی قرار داشتند شانس کمتری برای استفاده از سایر اقدامات تسکین درد (مثلاً اپیدورال) در طول زایمان داشتند و طب سوزنی تأثیری بر طول کلی زایمان نداشت.

نه تنها این، بلکه امتیاز آپگار برای نوزادان در گروه طب سوزنی نیز بالاترین امتیاز بود.

این نتایج توسط تحقیقات جدیدتر تأیید شده است. یک بررسی در سال 2020 به بررسی 28 مطالعه جدیدتر پرداخت و دریافت که طب سوزنی می تواند به مدیریت درد زایمان کمک کند – و نیاز به اپیدورال یا سایر داروها را کاهش دهد.

 

ایمنی طب سوزنی در دوران بارداری

تحقیقات بیشتر و بیشتری در مورد طب سوزنی و استفاده از آن در دوران بارداری انجام می شود.

اطلاعات فعلی منبع مورد اعتماد نشان می دهد که طب سوزنی برای اکثر بارداری ها نسبتاً ایمن است و واکنش ها یا عوارض شدید نادر است. ممکن است عوارض خفیفی را تجربه کنید (مثلاً درد یا تورم در محل وارد کردن سوزن) که طولانی مدت نیستند.

بحث هایی در مورد برخی از نکات طب سوزنی وجود دارد که باید در دوران بارداری از آنها اجتناب کرد زیرا ممکن است منجر به پیامدهای بد شود. اما اطلاعات موجود نشان می دهد که بروز مسائلی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و پارگی زودرس غشاها اساساً با گروه هایی که طب سوزنی دریافت نکرده اند برابری می کند.

آیا سه ماهه مهم است؟ لازم نیست. پزشکان افراد را قبل از بارداری، در طول هر سه سه ماهه و پس از زایمان درمان می کنند.

همیشه باید با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا دلایلی وجود دارد که چرا نباید به دنبال طب سوزنی باشید. در غیر این صورت، درمان در یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز ایالتی بدون توجه به اینکه چقدر به موعد زایمان نزدیک یا دور هستید، باید خوب باشد.

 

بخوانید» خرید قرص سقط جنین

نقاط فشاری که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

نقاطی که متخصصان طب سوزنی روی بدن از آنها دوری می کنند، نقاط ممنوعه نیز نامیده می شوند.

هیچ اجماع رسمی در مورد اینکه دقیقاً کدام نکات و چند نکته واقعاً ممنوع است وجود ندارد، اما مواردی که پزشکان معمولاً روی آنها توافق کرده اند (قبل از هفته 37 بارداری) عبارتند از:

  • SP6 (کانال طحال)
  • LI4 (کانال روده بزرگ)
  • BL60 (کانال مثانه)
  • BL67 (کانال مثانه)
  • GB21 (کانال کیسه صفرا)
  • LU7 (کانال ریه)
  • CV3-CV7 (پایین شکم)
  • BL27-BL34 (ناحیه خاجی)

بخوانید» نحوه خرید سایتوتک از داروخانه

خطرات احتمالی برای شما یا کودک

جالب اینجاست که تحقیقات منبع مورد اعتماد ارتباط قوی بین تحریک قسمت های ممنوعه و آسیب های ناشی از آن به زنان باردار یا نوزاد پیدا نکرده است.

گفته می‌شود، طب سوزنی می‌تواند انقباضات رحمی و حتی تغییر دهانه رحم را تحریک کند، بنابراین اگر در مورد زایمان زودرس یا سایر عوامل بارداری خود نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر خطرات جزئی هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد، قرمزی یا خونریزی در نقاط درج
  • عفونت در نقاط درج
  • سردرد
  • خستگی یا مشکل خواب
  • سرگیجه یا غش
  • تحریک پذیری
  • حالت تهوع
  • عرق کردن یا احساس گرما

در مطالعه‌ای در سال 2014، زنان 322 عارضه جانبی خفیف را گزارش کردند که 302 مورد از آن‌ها مربوط به والدین مادرزادی به جای نوزاد بود. 20 مورد دیگر “پیامدهای نامطلوب جنین” در نظر گرفته شدند و شامل کوچک بودن نوزادان به دلیل تاریخ بارداری و چرخاندن بند ناف در اطراف گردن یا شانه بود.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/acupuncture-during-pregnancy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 7 =