نحوه خرید سایتوتک از داروخانه

نحوه خرید سایتوتک از داروخانه

سایتوتک (به انگلیسی: Cytotec) نام تجاری یک دارو به نام میزوپروستول است این دارو یعنی میزوپروستول از نظر شیمیایی یک پروستاگلاندین است که اثرات زیستی و موارد کاربردی مختلفی دارد. این دارو در ابتدا برای پیشگیری و درمان زخم معده به کار می‌رفت، اما تحقیقات نشان داده که می‌تواند در موارد دیگری مانند پرتو درمانی، سقط جنین، و تسهیل زایمان نیز مؤثر باشد. امروزه در این از سایتوتک بیشتر برای سقط جنین استفاده می شود. در این مقاله نحوه خرید قرص سایتوتک از داورخانه را به صورت قانونی توضیح خواهیم داد.

بخوانید: خرید قرص سقط جنین

نحوه خرید سایتوتک از داروخانه

برای خرید سایتوتک به هر داروخانه ای نباید مراجعه کرد چرا که این دارو در هر داروخانه ای پیدا نمی شود. دلیل آن این است که هر داروخانه ای مجوز فروش این دارو را ندارد. چون این قرص برای سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص حتی در داروخانه های حلال احمر و 13 آبان نیز پیدا نمی شود. تنها داروخانه ای که این قرص را دارد داروخانه بیمارستان زنان و زایمان است. حتی در دیگر داروخانه بیمارستان های دیگر نیز این قرص موجود نمی باشد.

حال پس از اطلاع از این موضوع هفت خان دریافت و خرید این قرص شروع می شود. زیرا برای خرید این قرص مدارک متنوعی لازم است. که در زیر به آن آشاره خواهیم کرد.

قیمت قرص سایتوتک

مدارک لازم برای خرید قرص سایتوتک از داروخانه

برای خرید قرص سقط جنین سایتوتک 200 میکروگرمی از داروخانه به مدارک زیر نیاز دارید.

  1. نسخه پزشک متخصص زنان همان بیمارستان
  2. دو عدد سونوگرافی در دو روز و دو مرکز سونوگرافی مختلف (جهت تایید این که جنین ناسالم است)
  3. کپی و اصل مدارک هویتی
  4. تاییده همسر برای مصرف داروها

با دارا بودن مدارک فوق می توانید از داروخانه این قرص را تهیه کرده و مصرف کنید. حال این سوال برایتان پیش می آید در چه شرایطی قرص سایتوتک به شما تعلق می گیرد که در زیر با آن آشاره خواهیم داشت.

لیست بیمارستان زنان و زایمان تهران

لیست بیمارستان زنان و زایمان تهران

  1. بیمارستان آبان
  2. بیمارستان شهید اکبر آبادی
  3. بیمارستان بابک
  4. بیمارستان جواهری
  5. بیمارستان روئین تن آرش
  6. بیمارستان حضرت زینب (س)
  7. بیمارستان فوق تخصصی صارم

 

در چه شرایطی در داروخانه قرص سایتوتک به شما تعلق می گیرد؟

در صورت که یکی از شریط زیر را داشته باشید امان خرید سایتوتک از داروخانه برای شما وجود دارد.

  • خطر جدی برای سلامت مادر: اگر بارداری باعث خطر جدی برای سلامت و زندگی مادر شود، سقط جنین ممکن است تحت شرایط خاص مجاز باشد.
  • خطر جدی برای جنین: اگر بیماری‌های جدی و نقص‌های روحی یا جسمی در جنین تشخیص داده شود که منجر به تشکیل زندگی به نحوی ناپذیر باشد، سقط جنین می‌تواند در نظر گرفته شود.
  • تجاوز: در صورتی که بارداری ناشی از تجاوز باشد، قانون اجازه سقط جنین را ممکن می‌سازد.
  • مرگ مادر: در صورت فوت مادر در طی بارداری، ممکن است سقط جنین مجاز شود

خطرات قرص سقط جنین سایتوتک

دیگر روش های سقط جنین

  • داروهای سقط جنین (Medical Abortion): این روش معمولاً با استفاده از داروهای خاص، مانند میزوپروستول و میفپریستون، صورت می‌گیرد. این داروها می‌توانند باعث تخریب بافت رحم شوند و بارداری را خاتمه دهند. این روش در مدت زمانی خاص از بارداری (معمولاً تا 10 هفته) قابل استفاده است.
  • سقط جراحی (Surgical Abortion): این شامل روش‌های مختلفی مانند کورتاژ (Dilation and Curettage)، آسپیراژ (Aspiration) و سقط با لیزر است. این روش‌ها معمولاً در مراکز درمانی با انجام جراحی صورت می‌گیرند.

در ایران بیشتر در سه ماهه اول بارداری از قرص سایتوتک برای سقط جنین استفاده می شود. در دیگر کشور های پیشرفته مانند امریکا از دو دارو یعنی میفپریستون و سایتوتک استفاده می شود. اما سایتوتک به تنهایی نیز جوابگو است. این قرص به دلیل  راحتی و عوارض کم در صورت مصرف صحیح زیر نظر متخصص به یکی از روش های متداول سقط جنین در جهان تبدیل شده است.

 

مصرف سایتوتک برای سقط جنین

پس از تهیه سایتوتک از داروخانه پزشک متخصص شما دو روش برای مصرف سایتوتک ارائه می دهد. روش اول مصرف زیر زبانی سایتوتک است و روش دوم مصرف واژینال سایتوتک است. که این دو روش در کنار هم نیز میتوان استفاده کرد. هز قرص سایتوتک 200 میکرو گرم است. در سه ماهه اول بارداری از 600 الی 800 میکروگرم یعنی 3 الی 4 قرص سایتوتک می تواند باعث سقط جنین شود. پس از مصرف سایتوتک خونریزی بعد از یک الی چند ساعت شروع می شود که نشان دهنده سقط موفق است. البته این خونریزی نباید خیلی زیاد باشد و در صورت زیاد بودن باید به پزشک مراجعه کرد.

عوارض قرص سایتوتک شامل: خونریزی و التهابات رحمی، تب و لرز، حالت تهوع، درد شکمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =