خطرات قرص سقط جنین سایتوتک

سایتوتک که به نام میزوپروستول نیز شناخته می شود، دارویی است که برای پیشگیری از زخم معده و درمان خونریزی پس از زایمان استفاده می شود. با این حال، این دارو همچنین به صورت آف لیبل برای القای زایمان و  سقط جنین استفاده می شود. سایتوتک در صورتی که زیر نظر پزشک و اصول صحیح مصرف شود می تواند ایمن و موثر باشد، اما خطرات قابل توجهی در ارتباط با استفاده نادرست از آن وجود دارد.

 

خطرات قرص سایتوتک برای سقط جنین چیست؟

یکی از مهم ترین خطرات سایتوتک پتانسیل آن در ایجاد پارگی رحم در هنگام استفاده برای سقط جنین و القای زایمان است. این به این دلیل است که سایتوتک می تواند باعث تحریک بیش از حد رحم شود که می تواند منجر به انقباضات بسیار قوی و مکرر شود. این می تواند باعث پارگی یا پارگی رحم شود که می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی هم برای مادر و هم برای جنین شود.

زمانی که از دوزهای بالاتر سایتوتک استفاده می شود یا در ترکیب با سایر داروها استفاده می شود، احتمال پارگی رحم بیشتر است. علائم پارگی رحم شامل درد شدید شکم، خونریزی واژن و کاهش سریع ضربان قلب نوزاد است. در صورت بروز این علائم، مراقبت فوری پزشکی ضروری است.

بخوانید: قیمت قرص سایتوتک

سایتوتک و خطر خونریزی

یکی دیگر از خطرات سایتوتک خطر خونریزی جدی است، به ویژه هنگامی که برای سقط جنین استفاده می شود. سایتوتک توسط FDA برای سقط جنین تایید نشده است، اما اغلب توسط پزشکان در کشورهایی که سقط جنین غیرقانونی یا محدود است استفاده می شود. در صورت عدم استفاده صحیح، سایتوتک می تواند باعث خونریزی شدید شود که می تواند کشنده باشد.

 

دیگر خطرات قرص سایتوتک

علاوه بر این، سایتوتک می تواند عوارض جانبی شدیدی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز ایجاد کند. در موارد نادر، همچنین می تواند باعث آسیب کبدی، تشنج و واکنش های آلرژیک شود.

توجه به این نکته مهم است که قرص سایتوتک فقط باید تحت نظارت پزشک استفاده شود. نباید به صورت خودسرانه برای القای زایمان یا سقط جنین  استفاده شود، زیرا این اعمال می تواند خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

سایتوتک

سایتوتک و خطر واکنش آلرژیک

یکی دیگر از عوارض جانبی نادر اما جدی سایتوتک واکنش آلرژیک است. برخی از افراد ممکن است به سایتوتک حساسیت داشته باشند که می تواند علائمی مانند کهیر، خارش، مشکل در تنفس و تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ایجاد کند. اگر این علائم رخ داد، مهم است که فورا به درمانگاه مراجعه کنید.

بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد قرص سایتوتک بدانیم

خطرات شیاف واژینال سایتوتک

مصرف سایتوتک واژینال می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. هنگامی که سایتوتک وارد واژن می شود، می تواند باعث تحریک یا ساییدگی شود که می تواند ورود باکتری ها به رحم را آسان تر کند. این می تواند منجر به عفونت هایی مانند کوریوآمنیونیت شود که هم برای مادر و هم برای نوزاد خطرناک است.

یکی دیگر از خطرات احتمالی مصرف سایتوتک به صورت واژینال، خطر سقط جنین ناقص یا القای ناموفق است. هنگامی که سایتوتک به صورت واژینال مصرف می شود، ممکن است مانند زمانی که به صورت خوراکی مصرف می شود جذب نشود، که می تواند منجر به کاهش اثربخشی شود

بخوانید: مراقبت های بعد سقط جنین با سایتوتک

خطرات سایتوتک در سه ماهه دوم بارداری

قرص سایتوتک برای سقط جنین در سه ماهه اول بارداری تجویز می شود و برای سه ماهه دوم بارداری پیشنهاد نمی شود. در زیر خطرات سایتوتک در سه ماهه دوم بارداری آورده شده است.

  • احتمال زیاد خونریزی شدید
  • احتمال بالا پارگی رحم
  • امکان سقط جنین ناموفق

پیشنهاد می شود جهت سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری از دیگر روش های سقط جنین مانند کورتاژ استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − پنج =