سقط جنین به دلیل ویروس زیکا

ویروس زیکا

ویروس زیکا یک عفونت ویروسی منتقله از پشه است که برای اولین بار در سال 1947 در جنگل زیکا اوگاندا شناسایی شد. این ویروس عمدتاً توسط پشه Aedes منتقل می شود، اما می تواند از طریق جنسی و از طریق انتقال خون نیز منتقل شود. ویروس زیکا با تعدادی از عوارض سلامتی، از جمله میکروسفالی در نوزادان متولد شده از مادران آلوده همراه است. این انجمن سوالاتی را در مورد قانونی بودن و اخلاقی بودن سقط جنین در کشورهای مبتلا به ویروس زیکا مطرح کرده است. در این مقاله به بررسی رابطه بین ویروس زیکا و سقط جنین می پردازیم.

 

ویروس زیکا چیست؟

ویروس زیکا یک فلاوی ویروس است که عمدتاً توسط پشه Aedes منتقل می شود. اولین بار در سال 1947 در جنگل زیکا اوگاندا شناسایی شد، اما تا زمان شیوع در میکرونزی در سال 2007 نسبتا ناشناخته باقی ماند. سپس این ویروس در سال 2015 به برزیل گسترش یافت و باعث شیوع گسترده ای در این کشور شد. از آن زمان، این ویروس به سایر کشورهای قاره آمریکا از جمله ایالات متحده گسترش یافته است.

ویروس زیکا و سقط

عوارض سلامتی مرتبط با ویروس زیکا چیست؟

ویروس زیکا با تعدادی از عوارض سلامتی، از جمله میکروسفالی در نوزادان متولد شده از مادران آلوده همراه است. میکروسفالی وضعیتی است که در آن سر نوزاد کوچکتر از حد انتظار است که می تواند منجر به تاخیر در رشد، ناتوانی های ذهنی و سایر مشکلات سلامتی شود. ویروس زیکا علاوه بر میکروسفالی، با عوارض عصبی دیگری مانند سندرم گیلن باره نیز همراه بوده است.

بیشتر مطالعه کنید: مسافرت در بارداری و احتمال سقط جنین

 

رابطه بین ویروس زیکا و سقط جنین چیست؟

رابطه بین ویروس زیکا و سقط جنین پیچیده است. در کشورهای تحت تاثیر ویروس زیکا، برخی از زنان به دلیل خطر میکروسفالی و سایر عوارض سلامتی مرتبط با این ویروس، به دنبال سقط جنین هستند. با این حال، در بسیاری از این کشورها، سقط جنین غیرقانونی یا به شدت محدود شده است، که منجر به سقط جنین های ناایمن و افزایش نرخ مرگ و میر مادران شده است.

در کشورهایی که سقط جنین قانونی است، برخی از دولت‌ها به زنان اجازه داده‌اند در صورت ابتلا به ویروس زیکا یا در معرض خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به میکروسفالی، به سقط جنین دسترسی داشته باشند. در سال 2016، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه کرد که زنانی که در مناطقی با انتقال مداوم ویروس زیکا زندگی می کنند باید به خدمات پیشگیری از بارداری و سقط جنین ایمن دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید قرص سقط جنین

ملاحظات اخلاقی و قانونی در مورد سقط جنین و ویروس زیکا چیست؟

ملاحظات اخلاقی و قانونی در مورد سقط جنین و ویروس زیکا پیچیده و اغلب بحث برانگیز است. برخی استدلال می کنند که اگر زنان در معرض خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به میکروسفالی یا سایر عوارض سلامتی مرتبط با ویروس زیکا هستند، باید حق دسترسی به سقط جنین ایمن را داشته باشند. برخی دیگر استدلال می کنند که سقط جنین همیشه از نظر اخلاقی اشتباه است و باید توسط قانون ممنوع شود.

در کشورهایی که سقط جنین غیرقانونی یا به شدت محدود شده است، بحث درباره سقط جنین و ویروس زیکا سوالاتی را در مورد نقش دولت در تنظیم سلامت باروری زنان ایجاد کرده است. برخی استدلال می کنند که دولت ها باید سلامت و رفاه زنان و کودکان را در اولویت قرار دهند و به زنان اجازه دسترسی به سقط جنین های ایمن را بدهند. برخی دیگر معتقدند که دولت ها باید حفاظت از جنین را در اولویت قرار دهند و سقط جنین را در همه موارد ممنوع کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفت =