آیا مصرف سرترالین در دوران بارداری خطرناک است؟

سرترالین در دوران بارداری

سرترالین دارویی است که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. در حالی که نشان داده شده است که در درمان این شرایط موثر است، اما ایمنی آن در دوران بارداری یک نگرانی است و استفاده از آن در دوران بارداری باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

 

سرترالین چیست؟

سرترالین نوعی دارویی است که به عنوان مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) شناخته می‌شود، که معمولاً برای درمان افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلال وسواس فکری-اجباری و اختلال استرس پس از سانحه استفاده می‌شود. این کار با افزایش سطح سروتونین در مغز، که یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خلق و خو، اضطراب و سایر احساسات کمک می کند، عمل می کند.

سرترالین به صورت قرص خوراکی در دسترس است و معمولاً یک بار در روز، با یا بدون غذا مصرف می شود. قرص سرترالین که در ایران به آسنترا نیز شناخته می شود فقط با نسخه پزشک در دسترس است و باید زیر نظر روانشناس مصرف شود.

بخوانید» خرید قرص سایتوتک

سرترالین

مصرف سرترالین در بارداری

شواهد موجود نشان می دهد که مصرف سرترالین در دوران بارداری خطر ناهنجاری های مادرزادی عمده، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد یا مرده زایی را افزایش نمی دهد. با این حال، ممکن است با افزایش اندکی خطر سندرم سازگاری نوزاد همراه باشد. پزشکان باید فواید و خطرات بالقوه مصرف سرترالین در دوران بارداری را به صورت موردی ارزیابی کنند و در مورد خطرات و فواید آن با بیماران خود صحبت کنند.

مطالعات متعدد افزایش خطر سندروم (NAS) نوزادان را در ارتباط با قرار گرفتن در معرض داروهای ضد افسردگی انتخابی مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) در اواخر بارداری نشان داده‌اند. نتایج به طور مداوم نشان می دهد که حدود 25 تا 30 درصد از نوزادانی که در اواخر بارداری در معرض SSRI قرار می گیرند، علائم این سندروم را نشان می دهند. شایع ترین علائم مشاهده شده شامل بی قراری، افزایش تون عضلانی و تنفس سریع است. این علائم گذرا هستند و بدون مداخله پزشکی خاص خود به خود برطرف می شوند.

 

بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد قرص سایتوتک بدانیم

 

قطع سرترالین در بارداری

اگر زنی در حال حاضر سرترالین مصرف می کند و باردار شده است، نباید بدون مشورت با پزشک خود، مصرف دارو را قطع کند. قطع ناگهانی یک داروی SSRI مانند سرترالین می تواند باعث علائم ترک شود که می تواند هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد مضر باشد.

 

رده بندی قرص سرترالین در بارداری

قرص سرترالین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک داروی رده C بارداری طبقه بندی می شود، به این معنی که مطالعات حیوانی خطرات و عوارض را برای جنین نشان داده است، اما هیچ مطالعه کافی و کنترل شده ای در زنان باردار وجود ندارد.

  1. گروه A: مصرف داروهای این گروه مجاز است. یعنی مطالعات نشان داده این داروها هیچ خطری برای جنین ندارند.
  2. گروه B: مطالعات روی حیوانات باردار نشان داده که دارو خطری برای جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است. به همین دلیل مصرف آنها فقط باید با تجویز پزشک انجام شود.
  3. گروه C: مطالعات روی حیوانات باردار نشان داد که مصرف این گروه داروها روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. اگر استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، دارو توسط پزشک متخصص تجویز می شود.
  4. گروه D: مطالعات نشان داده مصرف این گروه از داروها برای جنین خطر دارد.زاناکس و خانواده بنزودیازپین ها در این گروه قرار دارند.
  5. گروه X: داروهای ممنوعه در بارداری در این گروه قرار دارند.این گروه از داروها، نشان دهنده ایجاد اختلالات، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های روی جنین ‌است.

 

منبع: SSRIs and Poor Neonatal Adaptation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + چهارده =