آیا کم کاری تیروئید باعث سقط جنین میشود؟

آیا کم کاری تیروئید باعث سقط جنین میشود؟

 

 

آیا کم کاری تیروئید باعث سقط جنین میشود؟

تکامل سیستم عصبی جنین توسط هورمون های بدن مادر صورت می گیرد بنابراین مادر باید از نظر غده تیرو‌ئید وضعیت مناسبی داشته باشد.

هر چند پزشکان قبل از بارداری توسط انجام آزمایش تیروئید، عملکرد این غده را در زنان باردار زیر نظر دارند اما پیگیری عملکرد این غده در دوران بارداری نیز ادامه خواهد داشت و حتی بعد از زایمان تا سه روز نوزادان تحت آزمایشات غربالگری تیر‌وئید هستند.

اگر مادر مبتلا به بیماری گواتر باشد و این بیماری در مرحله ساده باشد برای مادر و جنین هیچ مشکلی حاصل نمی شود ولی اگر غده تیر‌وئید کم کار باشد ممکن است سقط جنین صورت گیرد و یا اینکه این کم کاری در رشد مغز جنین تاثیر بگذارد البته مادران باردار نگران نباشند زیرا با انجام آزمایش قبل از حاملگی و یا بالا بردن دوز دارو در دوران حاملگی می توان از بروز این خطرات جلوگیری کرد.

اگر تیر‌وئید شما کم کار است و پزشک غدد اجازه بارداری را به شما داده، بهتر است هر ۴تا ۶ هفته یک بار برای سنجش وضعیت تیر‌وئید خود آزمایش بدهید.

درمان کم کاری تیروئید در دوران حاملگی معمولا آسان است. در بیشتر موارد پزشک برای جبران کمبود هورمونی به بیمارش فرم های مصنوعی T4 را می دهد. دوز این دارو طوری تنظیم می شود که سطح هورمون مورد نظر در خون ثابت بماند، اما بهتر است در این دوران آزمایش سنجش هورمون تیروئیدی (TSH) هم انجام شود.

دکتر عضو مرکز فوق تخصصی با اشاره به اینکه کنترل اختلال تیروئید در دوران بارداری بسیار مهم است، افزود: اگر این بیماری در دوران بارداری کنترل نشود می تواند اثرات بسیار نامطلوبی برروی جنین و مادر داشته باشد.

خرید قرص سقط جنین

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد:

سقط جنین، مرده زایی و مرگ داخل رحمی، تولد زودرس کودک و حتی فشارخون بارداری و کم خونی در زنانی که در دوران بارداری دچار اختلال تیروئیدی می شوند، بیشتر از سایر مادران است.

دکتر به زنانی که تمایل به بارداری دارند توصیه کرد عملکرد تیروئید خود را قبل از بارداری کنترل کنند.

وی ادامه داد:

اختلال در کارکرد تیروئید علاوه بر احتمال ناباروی می تواند با علائم متفاوتی مانند تغییر در وضع بدن، تمرکز فکر، اختلال در چربی خون، ضربان قلب و دمای بدن، خود را نشان دهد.

اختلال تیروئید در زنان ۴ تا ۵ برابر شایع تر از مردان

وی به شیوع اختلال تیروئید در زنان اشاره کرد و گفت: اختلال تیروئید در زنان ۴ تا ۵ برابر شایع تر از مردان است که یکی از علل ‌این موضوع، بیشتر بودن اختلالات خود ایمنی در زنان می باشد

فلوشیپ ناباروری با اشاره به اینکه مصرف داروهایی مانند مولتی ویتامین های و مکمل های کلسیم و آهن در دوران بارداری با جذب داروی لووتیروکسین ( قرص تیروئید) تداخل ایجاد می کند، گفت: بهتر است زنان بارداری که قرص کم کاری تیروئید و مولتی ویتامین استفاده می کنند بین استفاده این داروها حداقل ۳ تا ۴ ساعت فاصله بگذارند.

وی بیان کرد:

زنانی که به کم کاری تیروئیدی مبتلا هستند، در دروران بارداری باید تیروئید خود را تحت کنترل داشته باشند و ممکن است میزان دوز داروی آنها در این دوران افزایش پیدا کند.

کم کاری تیروئید احتمال سقط جنین را افزایش می دهد!

وی، کم کاری را یکی از مشکلات عمده تیروئید دانست و اظهار کرد: کم کاری تیروئید در دورن بارداری می تواند به سقط جنین منجر شود و این بیماری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

دکتر افزود:

اگر کم کاری تیروئید قبل از سن بلوغ در دختران بوجود آید سبب تاخیر در تکامل جنسی آنان می تواند شود و حتی در مواردی می تواند بلوغ زودرس را این دختران ایجاد کند.

وی شایع ترین علت کم کاری تیروئید در زنان سنین باروری را بیماری های خودایمنی دانست و گفت: در بدن آنها آنتی بادی هایی علیه تیروئید ساخته می شود که این کار سبب کم کاری تیروئید می شود.

جراح و متخصص زنان و زایمان، یکی دیگر از اختلالات شایع تیروئید را پرکاری اعلام کرد و گفت: اختلال پرکاری تیروئید می تواند با اختلال در تخمک گذاری زنان همراه باشد که این موارد سبب کاهش باروری این افراد می شود.

وی ادامه داد:

شیوع پرکاری تیروئید در جمعیت عادی ۱٫۵ درصد است اما در زنانی که مبتلا به ناباروری هستند این مقدار به ۲٫۳ درصد می رسد. این آمار هم نشان می دهد که پرکاری تیرویئد روی باروری تاثیرگذار است.

دکتربا اشاره به اینکه در زنان باردار نیاز به هورمون های تیروئیدی افزایش می بابد، گفت: نیاز به هورمون های تیروئید در زنان باردار ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند.برای دریافت اطلاعات بیشتر به خواندن مطالب بعدی ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 12 =