سقط جنین با دارو متوترکسات

متوترکسات

دارو متوترکسات یکی از دارو های سقط جنین است که بیشتر برای سقط جنین زمانی که حاملگی خارج رحم است مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به با ترکیب با میزوپروستول نیز  مصرف می می شود که با احتمال 99% باعث سقط موفق می شود. این دارو برای درمان بیماری های خود ایمنی و سرطان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

متوترکسات چیست؟

متوترکسات یک داروی همه کاره است. در دوزهای بالاتر، می توان از آن به عنوان داروی سرطان استفاده کرد، زیرا با کند کردن رشد سلول های سرطانی عمل می کند. در دوزهای کوچکتر، این دارو با سرکوب سیستم ایمنی عمل می کند و آن را به یک درمان کلیدی برای بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان، لوپوس و بیماری کرون تبدیل می کند.

برای کسانی که دارو مصرف می کنند، متوترکسات بخش مرکزی درمان بیماری آنها است. ویدولیچ گفت: نود درصد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در برخی مواقع این دارو را مصرف می کنند. این یکی از اولین داروهایی است که برای بیماران ما تجویز می شود.» به گفته بنیاد آرتریت، این دارو همچنین به نوزادان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان اجازه می دهد تا “بیماری را بهبود بخشد تا کودک بتواند یک زندگی کامل و بدون درد داشته باشد.”

متوترکسات همچنین ممکن است برای درمان حاملگی خارج رحمی تجویز شود – به ویژه حاملگی خارج از رحمی پاره نشده – وضعیتی که در آن تخمک بارور شده در خارج از رحم، به طور معمول در لوله فالوپ رشد می کند. اگر این بارداری خاتمه نیابد، می تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی باشد. به گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) ، متوترکسات با جلوگیری از رشد سلول ها به بارداری پایان می دهد . پس از پایان بارداری، بدن آن را طی چند هفته آینده جذب می کند.

هنگامی که در دوران بارداری مصرف شود – اما نه برای اهداف سقط جنین – ممکن است باعث نقص مادرزادی شدید شود که آن را برای افراد باردار یا شیرده ناامن می کند. هنگامی که پزشکان متوترکسات را برای بیمارانی که ممکن است باردار شوند (یا برای بیمارانی که ممکن است شریک زندگی خود را باردار کنند) تجویز می کنند، برای استفاده از روش های پیشگیری از بارداری نیز به رضایت نیاز دارند.

بخوانید» قیمت قرص سایتوتک

متوترکسات

اطلاعات بیشتر در مورد متوترکسات

متوترکسات رشد سریع سلول های جنینی و جفتی در اوایل بارداری را متوقف می کند.

استفاده از متوترکسات به تنهایی می تواند باعث سقط جنین در نزدیک به 85 درصد از بیمارانی شود که قبل از 6 هفته یا کمتر از آن از آن استفاده می کنند. معمولاً 3 تا 4 هفته طول می کشد تا خونریزی خود به خودی شروع شود و سقط جنین رخ دهد.

به همین دلیل است که دادن سیتوتک ( میزوپروستول ) تقریباً 48 تا 72 ساعت پس از مصرف خوراکی یا تزریقی متوترکسات ، میزان موفقیت آن 92 تا 98 درصد است. سیتوتک باعث می شود که رحم شروع به انقباض کند و منجر به خونریزی مشابه یک دوره طبیعی در اکثر زنان می شود.

برخی از زنان خونریزی کمی شدیدتر از دوره معمول خود را تجربه می کنند. بیماران کمتر از 6 هفته حاملگی تقریباً 100 درصد موفقیت با ترکیب این داروها دارند.

زنانی که مایل به جراحی نیستند و می‌خواهند تجربه سقط جنین خصوصی‌تر باشد و از حمایت همسر، عضو خانواده یا دوست برخوردار باشند، این روش را از نظر روانی و جسمی راحت‌تر می‌دانند.

متوترکسات در خاتمه بارداری کمتر از هفته 9 بارداری بسیار ایمن و موثر است. این دارو بیش از 16 سال است که در مطب های ما استفاده می شود و بیش از 25 سال است که در سراسر جهان برای انجام سقط های پزشکی استفاده می شود .

از مصرف متوترکسات در بیمارانی که برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستند یا به آن حساسیت دارند، باید اجتناب شود. لطفاً موارد منع عمومی برای انجام عمل سقط پزشکی را ببینید .

بخوانید: خرید قرص سقط جنین

نحوه مصرف متوترکسات

سقط جنین با مصرف ترکیبی متوترکسات و میزوپروستول موثرتر از مصرف میزوپروستول به تنهایی است. متوترکسات را می توان به صورت تزریقی در عضله یا خوراکی تجویز کرد.

اگر بتوانید پزشکی را برای تزریق متوترکسات پیدا کنید، باید 50 میلی گرم متوترکسات را به صورت عضلانی و سپس 800 میکروگرم میزوپروستول زیر زبان 3 تا 7 روز پس از متوترکسات دریافت کنید.

همچنین می توانید از متروترکسات به صورت خوراکی (75 میلی گرم) استفاده کنید. اکثر قرص های متوترکسات حاوی 5 یا 10 میلی گرم هستند که به این معنی است که شما باید مقدار زیادی قرص را ببلعید. شما همچنین می توانید مایع را در ویال هایی که برای تزریق استفاده می شود بنوشید.
3 تا 7 روز پس از استفاده از متوترکسات باید میزوپروستول 800 میکروگرم را به مدت نیم ساعت زیر زبان مصرف کنید.

 

دوز مصرفی متوترکسات

  • آرتریت روماتوئید: شروع از ۷.۵ میلی گرم  در هفته که به آرامی تا ۲۰ تا ۲۵ میلی گرم در هفته
  • بیماری کرون: ۱۰ تا ۲۵ در هفته
  • پسوریازیس:  دوز معمول: ۲.۵ تا ۱۰ میلی گرم
  • سرطان ها: متفاوت است و از دوز های بالا استفاده می شود نیاز به پزشک متخصص دارد.
  • سقط جنین برای حاملگی خارج از رحم: 50 میلی گرم تزریقی یا 75 میلی گرم به صورت قرص

بخوانید: سقط جنین فوری در نیم ساعت

چگونه متوترکسات باعث سقط جنین می شود؟

آنتی فولات‌ها مانند متوترکسات با مسدود کردن متابولیسم پورین و در نتیجه تداخل در سنتز DNA عمل می‌کنند و سلول‌های در حال تقسیم فعال را به اهداف حساس تبدیل می‌کنند.

متوترکسات سیتوتروفوبلاست هایی را که به طور فعال فقط در فاز S چرخه سلولی تقسیم می شوند را از بین می برد. نشان داده شده است که سرعت تقسیم سلولی سلول های سیتوتروفوبلاست، یعنی تعداد سلول ها در چرخه سلولی در یک زمان معین، با بارداری پیشرفته کاهش نمی یابد.

با این حال؛ مطالعات نشان می دهد که مدت زمانی که یک سلول طول می کشد تا یک چرخه سلولی کامل را کامل کند از سه ماهه اول تا پایان بارداری طولانی شده است.

در اصل، سلول ها در پایان بارداری به سرعتی که در اوایل بارداری تقسیم می شوند، تقسیم نمی شوند. از آنجایی که مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک سلول از تقسیم فاز S خود بگذرد، تفاوت زیادی ندارد، زمان چرخه سلولی طولانی‌تر نشان‌دهنده طولانی شدن فازهای دیگر است.

با افزایش تعداد هفته های بارداری، تعداد سلول های سیتوتروفوبلاست در فاز S کاهش می یابد و تعداد سلول هایی که متوترکسات می تواند تخریب کند کاهش می یابد. بنابراین، دلیل اینکه متوترکسات در 6 هفته یا کمتر بسیار مؤثر است، توضیح منطقی دارد.

به نظر می رسد که افزایش قابل توجهی در طول چرخه سلولی سلول های سیتوتروفوبلاست که از روز 50 بارداری یا حدود آن شروع می شود، وجود دارد و پس از آن، متوترکسات دیگر به طور قابل توجهی در خاتمه بارداری به تنهایی موثر نیست.

مطالعات نشان داده است که متوترکسات به تنهایی می تواند تا 69 درصد از بیمارانی که در هفته 9 بارداری یا کمتر هستند باعث سقط جنین شود.

ترکیب میزوپروستول با متوترکسات منجر به موفقیت 94 تا 99 درصدی ختم بارداری بین هفته های 3 تا 9 بارداری می شود. بیش از 45 درصد از ارائه دهندگان سقط جنین پیشنهاد می کنند که بارداری قبل از اینکه زنان اولین سیکل قاعدگی خود را از دست بدهند، خاتمه یابد.

 

موارد منع مصرف متوترکسات

  • زنانی که حساسیت دارند یا به متوترکسات حساسیت دارند نباید این دارو را دریافت کنند. متوترکسات می تواند باعث مرگ جنین، اثرات تراتوژنیک و سقط جنین در صورت تجویز به خانم باردار شود.
  • اگر یکی از زوجین متوترکسات دریافت می کند، باید از بارداری اجتناب شود. در طول و برای حداقل سه ماه پس از درمان برای بیماران مرد، و در طول و برای حداقل یک سیکل قاعدگی بعد از درمان برای بیماران زن.
  • برای زنان شیرده، متوترکسات به دلیل عوارضی که می تواند در نوزادان ایجاد کند مشابه عوارضی است که در بزرگسالان با عبور متابولیت های متوترکسات در شیر مادر ایجاد می شود، منع مصرف دارد.
  • برای زنانی که دچار دیسکرازی خون (اختلالات خونی)، کم خونی، تعداد کم پلاکت ها، پایین بودن تعداد گلبول های سفید و قرمز خون هستند،

بخوانید: تشخیص سایتوتک اصل از تقلبی

عوارض جانبی خفیف متوترکسات

سردرد، تاری دید، لرز، تهوع، استفراغ، بثورات و تورم در کف دست و پا، خارش منتشر بدن (خارش)، سیستیت (التهاب مثانه)، ترشحات واژن، بثورات پوستی، یبوست، اسهال، درد شکم و کمر، کلیه ها حاد و بیماری کبدی که به طور معمول بهبود می یابد اگرچه مواردی وجود داشته است که در آن مرگ اتفاق افتاده است، ترشحات واژن آلوئولیت ریوی منتشر، استوماتیت (التهاب اطراف دهان)، فولیکولیت، برجسته شدن پوست، ندول ها، افت موقت گلبول های سفید و قرمز خون.

 

بعد از مصرف متوترکسات چه اتفاقی می افتد؟

  • گرفتگی خفیف تا متوسط ​​به مدت 3 تا 7 روز
  • داروی درد خود را طبق دستور مصرف کنید.
  • خونریزی خفیف واژینال
  • ممکن است پریود شما طبیعی نباشد.
  • ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد.
  • ممکن است مقداری بافت خاکستری مایل به صورتی به نام “گچ” از رحم خارج شود. این طبیعی است.

 

منابع:

https://www.womenscenter.com/methotrexate.html

https://www.health.com/news/methotrexate-abortion-bans

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 10 =