پیشگیری از سقط مکرر

اگر 3 یا بیشتر سقط را پشت سر هم تجربه کرده باشید، سقط مکرر نامیده می شود. این نادر است و 1٪ از زوج ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

علت سقط مکرر چیست؟

دلایل احتمالی زیادی برای سقط مکرر وجود دارد. متأسفانه، همیشه پزشکان نمی توانند علت وقوع آن را دریابند. اما سعی کنید به یاد داشته باشید که اکثر زوج هایی که سقط مکرر داشته اند، شانس خوبی برای بچه دار شدن در آینده دارند.

قیمت قرص سایتوتک

اختلالات لخته شدن خون

برخی از اختلالات لخته شدن خون، مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سندرم آنتی فسفولیپید، می توانند باعث “خون چسبنده” و سقط مکرر شوند. این اختلالات نادر سیستم ایمنی بر جریان خون به جفت تأثیر می گذارد و ممکن است باعث ایجاد لخته شود که از عملکرد مناسب جفت جلوگیری می کند. این امر می تواند باعث محرومیت نوزاد از اکسیژن و مواد مغذی ضروری شود که ممکن است منجر به سقط جنین شود. تمام زنان مبتلا به سقط مکرر باید قبل از بارداری از نظر آنتی بادی ضد فسفولیپید غربالگری شوند. درمان ممکن است شامل مصرف آسپرین و هپارین درمانی باشد که هر دو به رقیق شدن خون کمک می کنند. تحقیقات نشان می دهد که در زنانی که سقط مکرر دارند، خون آنها تمایل بیشتری به لخته شدن دارد و جریان مواد مغذی به نوزاد را مسدود می کند.

مشکلات تیروئید

مشکلات تیروئید با افزایش خطر سقط جنین و سایر عوارض بارداری مرتبط است. آزمایش آنها با آزمایش خون آسان است و اغلب به طور مستقیم درمان می شوند. داشتن عملکرد سالم تیروئید قبل از بارداری بسیار مهم است.

 

آنتی بادی های تیروئید

آنتی بادی های تیروئید مولکول های کوچکی در جریان خون هستند که می توانند تیروئید را مورد حمله قرار دهند و باعث می شوند که به درستی کار نکند. داشتن سطوح بالای آنتی بادی تیروئید می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. بررسی عملکرد تیروئید در زنانی که دارای آنتی بادی هستند، به ویژه زمانی که باردار می شوند، مهم است.

 

مشکلات رحمی

یک رحم با شکل غیر طبیعی می تواند خطر سقط مکرر و زایمان زودرس را افزایش دهد. این معمولا در اسکن اولتراسوند تشخیص داده می شود. روش‌های مختلفی برای بررسی شکل رحم وجود دارد و بسته به یافته‌ها، ممکن است جراحی توصیه شود.

 

علت ژنتیکی

در تعداد کمی از موارد، یک یا هر دو زوج ممکن است مکرراً کروموزوم غیرطبیعی را منتقل کنند و باعث سقط مکرر شود. بسته به سابقه سقط جنین، ممکن است به شما و همسرتان آزمایش خون برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی (که به عنوان کاریوتایپینگ معروف است) پیشنهاد شود. اگر آزمایشات مشکلی را نشان داد، باید برای آزمایشات بیشتر به متخصص ژنتیک بالینی ارجاع دهید.

خرید قرص سقط جنین

 

سلول های کشنده طبیعی

برخی از متخصصان بر این باورند که سلول های کشنده طبیعی رحم در ناباروری و سقط جنین نقش دارند. امکان انجام آزمایشاتی برای اندازه گیری سطح سلول های NK وجود دارد. با این حال، در NHS در دسترس نیست. برخی از کلینیک های باروری آزمایشاتی را ارائه می دهند، اما نه همه آنها. اگر این کار را انجام دهند، شما باید هزینه آن را بپردازید. این ممکن است گران باشد و از کلینیک به کلینیک دیگر متفاوت است. در مورد آزمایشات و تحقیقات بیشتر بیاموزید.

 

ضعیف شدن دهانه رحم

ضعیف شدن دهانه رحم، که به عنوان ناتوانی دهانه رحم نیز شناخته می شود، می تواند با عمل جراحی برای قرار دادن یک بخیه کوچک از نخ قوی در اطراف دهانه رحم برای بسته نگه داشتن آن درمان شود. این معمولا بعد از 12 هفته اول بارداری انجام می شود.

سن

خطر سقط جنین در میان زوج هایی که زن بالای 35 سال و مرد بالای 40 سال سن دارند، بیشتر است.

 

تعداد بالای سقط های قبلی

خطر سقط جنین پس از هر بار سقط متوالی (از دست دادن یکی پس از دیگری) افزایش می یابد. زنانی که سه سقط جنین متوالی دارند، 4 در 10 احتمال دارد که یک سقط دیگر داشته باشند. این بدان معنی است که از هر 10 زن (60٪) 6 نفر در این شرایط دفعه بعد بچه دار می شوند.

پیشگیری از سقط مکرر

سقط جنین فوری در نیم ساعت

پیشگیری از سقط مکرر

ترک سیگار

سیگار کشیدن با کاهش باروری در زنان و افزایش خطر سقط جنین که در آن بارداری قبل از هفته بیستم به پایان می رسد، مرتبط است. مهم است که قبل از اقدام به بچه دار شدن، سیگار را ترک کنید. NYU Langone برنامه های توقف دخانیات را ارائه می دهد که می تواند پشتیبانی مورد نیاز شما را ارائه دهد.

 

کافئین را محدود کنید

اگرچه مطالعات در مورد نقش کافئین در سقط جنین نتایج متفاوتی داشته است، اما نشان داده شده است که این ماده شیمیایی از جفت عبور می کند که اکسیژن و مواد مغذی را برای نوزاد در رحم فراهم می کند. کافئین ممکن است جریان خون به جفت را کاهش دهد، بنابراین پزشک ممکن است توصیه کند مصرف خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید. این مقدار در یک فنجان قهوه 12 اونسی است.

 

غربالگری برای STDs

برخی از بیماری های مقاربتی (STD) خطر سقط جنین را افزایش می دهند. اگر علائمی مانند خارش واژن، ترشحات واژن، یا ادرار دردناک دارید، یا اگر فکر می کنید ممکن است در معرض یک STD قرار گرفته باشید، مهم است که قبل از اقدام به بارداری آزمایش دهید.

برای غربالگری بیماری التهابی لگن، کلامیدیا، سیفلیس، سوزاک و تبخال که همگی خطر سقط جنین را افزایش می دهند، به پزشک NYU Langone مراجعه کنید.

 

اسید فولیک مصرف کنید

در دانشگاه NYU Langone، پزشکان ما توصیه می‌کنند که تمام زنانی که قصد باردار شدن دارند، روزانه اسید فولیک مصرف کنند. این مکمل ویتامین B می تواند به کاهش احتمال سقط جنین و نقایص مادرزادی کمک کند. پزشک مقدار مناسب را برای شما تعیین می کند.

 

آزمایش دیابت بدهید

اگر مقاومت به انسولین دارید، وضعیتی که در آن بدن انسولین تولید می کند اما به طور موثر از آن استفاده نمی کند، می تواند منجر به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 شود . این شرایط می تواند خطر سقط های مکرر را افزایش دهد.

اگر آزمایش خون نشان داد که قند خون شما بالا است یا دیابت دارید، کاهش وزن، ورزش منظم و خوردن غذاهای مغذی ممکن است بیماری را معکوس کرده و شانس بارداری موفق را افزایش دهد. در صورت نیاز، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کنترل دیابت قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن تجویز کند.

خطرات قرص سقط جنین سایتوتک

برای بررسی و درمان سقط مکرر چه باید کرد؟

مراقبت های حمایتی بارداری

زنانی که از ابتدای بارداری مراقبت های حمایتی دارند، شانس بیشتری برای زایمان موفق دارند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تحت مراقبت یک سرویس اختصاصی سقط مکرر می تواند خطر سقط جنین بیشتر را کاهش دهد.

 

آزمایشات خون

سطح هورمون در روز 2 تا 3 اولین قاعدگی شما پس از آخرین سقط جنین ممکن است اندازه گیری شود. اگر این در آخر هفته است، لطفاً بعد از آخر هفته به کلینیک اوایل بارداری (EPC) مراجعه کنید، زیرا این آزمایش‌های خون را می‌توان در روز 1 تا 5 پریود انجام داد.

 

درمان هورمونی

پیشنهاد شده است که مصرف پروژسترون در اوایل بارداری می تواند به جلوگیری از سقط جنین کمک کند. این ممکن است بسته به نتایج آزمایشات شما در کلینیک سقط مکرر به شما پیشنهاد شود.

 

درمان آنتی بادی های آنتی فسفولیپید

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر آنتی‌بادی‌های aPL دارید و سابقه سقط‌های مکرر دارید، درمان با قرص‌های آسپرین با دوز پایین و تزریق‌های هپارین با دوز پایین (رقیق‌کننده خون) در اوایل بارداری ممکن است شانس شما را برای تولد زنده افزایش دهد.

خطرات قرص سقط جنین سایتوتک

غربالگری برای ناهنجاری در جنین

اگر سابقه سقط مکرر دارید و حاملگی بعدی خود را از دست می دهید، پزشکان یا کلینیک اولیه بارداری ممکن است توصیه کنند که بعد از آن ناهنجاری های جنین یا جفت را بررسی کنید.

آنها این کار را با بررسی کروموزوم های جنین از طریق فرآیندی به نام کاریوتایپ انجام می دهند (اگرچه همیشه نمی توان به نتیجه رسید). آنها همچنین ممکن است جفت را از طریق میکروسکوپ بررسی کنند.

نتایج این آزمایشات ممکن است به آنها کمک کند تا انتخاب ها و درمان احتمالی شما را شناسایی کرده و با شما درمیان بگذارند.

 

غربالگری برای ناهنجاری در ساختار رحم شما

برای بررسی و ارزیابی هر گونه ناهنجاری در ساختار رحم، یک سونوگرافی لگن به شما پیشنهاد می شود تا در صورت لزوم درمان شوند.

 

آزمایشات و درمان ضعف دهانه رحم

در صورتی که بر اساس سابقه بارداری قبلی، شک به ضعف دهانه رحم وجود داشته باشد، به کلینیک زایمان زودرس معرفی می شوید.

در کلینیک، اسکن دهانه رحم شما در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود و در صورت تایید ضعیف بودن دهانه رحم، ممکن است درمان ارائه شود.

 

ایمونوتراپی

درمان برای جلوگیری یا تغییر پاسخ سیستم ایمنی (که به عنوان ایمونوتراپی شناخته می شود) به طور معمول برای زنان دارای سقط مکرر توصیه نمی شود. اثربخشی آن ثابت نشده است، شانس تولد زنده را بهبود نمی بخشد و می تواند با خطرات خاصی همراه باشد.

 

آیا بعد از تجربه سقط مکرر باید آزمایشی انجام داد؟

اگر سقط‌های مکرر دارید، می‌توانم آزمایش‌هایی را برای طیف وسیعی از عفونت‌ها یا سایر شرایطی که ممکن است علل زمینه‌ای باشند ترتیب دهم.

آزمایش خون می تواند به شناسایی شرایط بالقوه ایمنی، اختلالات لخته شدن خون یا ناهنجاری های کروموزومی کمک کند. اگرچه آزمایش نوزاد برای ناهنجاری‌ها ممکن است همیشه امکان‌پذیر نباشد، اما می‌تواند به ما در درک بهتر احتمال سقط مجدد شما کمک کند. سونوگرافی لگن برای بررسی ناهنجاری در شکل رحم نیز ممکن است توصیه شود. اگر سقط جنین دیرهنگام داشته اید، سواب های واژینال نیز ممکن است برای آزمایش عفونت احتمالی استفاده شوند.

آیا سقط مکرر می تواند باعث مرگ زودرس زنان باشد؟

یک زن به طور متوسط ​​چند سقط جنین دارد؟

در حالی که سقط مکرر به عنوان داشتن بیش از دو سقط جنین تعریف می شود، برخی از زنان چندین سقط جنین پشت سر هم دارند. تقریباً از هر 6 تا 7 بارداری، 1 مورد به سقط جنین ختم می‌شود، بنابراین سقط جنین یک تجربه بسیار رایج است – شایع‌تر از آنچه اکثر مردم تصور می‌کنند.

صحبت کردن در مورد سقط جنین می تواند سخت و ناراحت کننده باشد، اما اگر به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید که درباره سقط جنین خود صحبت کنید، ممکن است از اینکه چه تعداد دیگران درباره تجربیات خود صحبت می کنند شگفت زده شوید.

 

بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط جنین چه زمانی است؟

امکان تخمک گذاری و بارداری دو هفته بعد از سقط وجود دارد. با این حال، بهتر است باردار شدن را دوباره امتحان کنید تا زمانی که از نظر جسمی و روحی برای بارداری دیگری آماده باشید. بارداری پس از سقط جنین می تواند زمان بسیار نگران کننده ای باشد، بنابراین دریافت مراقبت و حمایت مناسب از شما و کودکتان بسیار مهم است. تمرین ما می تواند در این مدت از شما حمایت کند و شما را راهنمایی کند که چگونه تصمیم درستی برای خانواده خود بگیرید.

 

منبع:

https://www.nbt.nhs.uk/our-services/a-z-services/gynaecology/gynaecology-patient-information/recurrent-miscarriage

https://www.drstephencole.com.au/recurrent_miscarriage.html

https://nyulangone.org/conditions/recurrent-miscarriage/prevention

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =