آیا در بارداری شکلات تلخ بخوریم یا نه؟

شکلات تلخ در بارداری

مصرف شکلات تلخ در دوران بارداری کاملاً بی خطر است، البته این حرف تا زمانی معتبر است که در مورد چند تکه شکلات صحبت می کنیم نه یک یا چند بسته شکلات، هر مواد غذایی از جمله شکلات به حد اعتدال در بارداری می تواند فوایدی داشته باشد اما اگر در مصرف آن پرخوری شود باعث عوارضی برای مادر و جنین در حال رشد خواهد بود در این مقاله تمامی جوانب مصرف شکلات تلخ در بارداری را بررسی میکنیم.

بخوانید:خرید قرص سقط جنین

فواید خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری

فواید شکلات به درصد کاکائویی که دارد بستگی دارد ، بنابراین شکلات تیره تر، بیشتر برای مادر و کودک مفید است.
لازم نیست در دوران بارداری به طور کامل از مصرف شکلات شیری خودداری کنید، اما از آنجایی که قند بیشتری دارد، کمتر مناسب است.
محققان دانشگاه ییل نشان داده‌اند که خوردن شکلات به دلیل تئوبرومین موجود در کاکائو که دارای اثرات ادرارآور، قلبی و عروقی است، خطر پره اکلامپسی را تقریباً 70 درصد کاهش می‌دهد.
به همین دلیل، خوردن حدود 30 گرم شکلات تلخ از سه ماهه اول بارداری به بعد برای بهبود گردش خون و کاهش فشار خون توصیه می شود . علاوه بر این، شکلات با افزایش سطح اندورفین و سروتونین در مغز باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می شود .
همچنین باید به خاطر داشت که شکلات تلخ سرشار از آهن و منیزیم است. آهن برای حفظ سطح هموگلوبین در دوران بارداری ضروری است و منیزیم به متابولیسم اسیدهای چرب کمک می کند.

از خواص شکلات تلخ به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  1. شکلات تلخ پره اکلامپسی را تسکین می دهد
  2. فشار خون را تنظیم می کند
  3. حاوی آنتی اکسیدان های ضروری است
  4. از بیماری های قلبی جلوگیری می کند
  5. استرس را از بین می برد
  6. باعث شادی مادر و نوزاد می شود
  7. سطح کلسترول را تنظیم می کند
  8. منابع خوب آهن و منیزیم

بخوانید:قیمت قرص سایتوتک

شکلات تلخ در دوران بارداری

ماده معدنی یا ویتامین درصد در 100 گرم شکلات تلخ مقدار در 100 گرم شکلات تلخ
مس حدود 110% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 1.8 میلی‌گرم
منیزیم حدود 30% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 230 میلی‌گرم
آهن حدود 70% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 11 میلی‌گرم
پتاسیم حدود 5% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 500 میلی‌گرم
فسفر حدود 20% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 200 میلی‌گرم
ویتامین E حدود 20% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 3 میلی‌گرم
ویتامین B6 حدود 10% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 0.1 میلی‌گرم
ویتامین K حدود 5-10% از مقدار روزانه توصیه شده حدود 4-8 میکروگرم

بخوانید: آیا خوردن پنیر خام در دوران بارداری ایمن است؟

زیاده روی در مصرف شکلات در بارداری

قند

شکلات با درصد پایین حاوی مقدار زیادی قند است که مصرف زیاد آن باعث افزایش قند مادر می شود و باعث خطرات زیر می شود:

  • دیابت بارداری
  • افزایش وزن بارداری
  • پره اکلامپسی
  • زایمان زودرس

به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که زنان باردار مصرف قند اضافه خود را به حداقل برسانند تا از این عوارض احتمالی جلوگیری کنند.

 

کافئین

یک نگرانی دیگر مصرف کافئین است، زیرا کافئین بیش از حد با خطرات سقط جنین مرتبط است. در حال حاضر، کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان (ACOG) مصرف 200 میلی گرم کافئین یا کمتر در روز را در دوران بارداری توصیه می کند.

مطمئن باشید: مطمئناً می توانید کمتر از این مقدار بمانید در حالی که هنوز از تکه شکلات گاه به گاه خود لذت می برید.

به این سطوح معمولی کافئین نگاهی بیندازید:

  • شکلات تیره، 1.45 اونس: 30 میلی گرم کافئین
  • شکلات شیری، 1.55 اونس: 11 میلی گرم کافئین

باز هم نوع شکلات مهم است. شکلات تلخ تقریباً سه برابر شکلات شیری کافئین دارد. اگر قبلاً دو فنجان قهوه در روز مصرف کرده اید، مقدار زیادی شکلات شما را بیش از مقدار توصیه شده کافئین مصرفی می کند.

 

چربی و کالری

مصرف بیش از حد شکلات یا محصولات شکلاتی مانند کره کاکائو ممکن است به دلیل افزایش دریافت چربی و کالری باعث افزایش وزن شود. بنابراین اضافه وزن باعث واریس، دیابت بارداری، فشار خون بالا و افزایش خطر زایمان سزارین می شود. یک اونس شکلات تلخ حاوی 150 کالری و 9 گرم چربی است. به طور مشابه، شکلات شیری حاوی 150 کالری و 8.5 گرم چربی است.

 

بخوانید:سقط جنین فوری در نیم ساعت

خطر خوردن شکلات در سه ماهه سوم

در طول سه ماهه سوم، همبستگی مثبت یکسان بین شکلات و جریان خون می تواند نگرانی بیشتری را ایجاد کند، اگرچه دانشمندان هنوز کاملاً از تأثیرات آن مطمئن نیستند.

یک مطالعه در سال 2014 خوردن شکلات را در سه ماهه سوم بررسی کرد و گفت که ممکن است اثرات منفی بر مجرای شریانی نوزاد (DA) در اواخر بارداری داشته باشد. DA یک رگ خونی جنینی است که برای رشد بسیار مهم است که مدت کوتاهی پس از تولد ناپدید می شود.

محققان اساساً به زنان پیشنهاد کردند که هنگام مصرف شکلات در این قسمت از بارداری مراقب باشند: اثرات ضد التهابی شکلات ممکن است در سه ماهه سوم بارداری نتیجه معکوس داشته باشد. البته احتمالاً در صورت زیاد روی در مصرف شکلات می تواندتأثیر منفی داشته باشد.

 

وجود فلزات سنگین در شکلات

Consumer Reports در ماه دسامبر نسبت به سطوح بالای سرب و کادمیوم در برخی برندهای شکلات تلخ هشدار داد. این فلزات سنگین، حتی در غلظت های کم، می توانند عواقب نامطلوبی برای افراد باردار و جنین در حال رشد داشته باشند.

سرب و کادمیوم می توانند اثرات منفی بر روی جمعیت های آسیب پذیر مانند کودکان و زنان باردار داشته باشند، از جمله مشکلات عصبی، وزن کم هنگام تولد، فشار خون بارداری، پره اکلامپسی و سقط جنین خود به خودی. آگاه ساختن مصرف کنندگان از برندهای دارای سطوح فلزات سنگین و تشویق آنها به خرید محصولات با سطوح پایین تر بسیار مهم است.

افراد باردار باید شکلات تلخ را در حد اعتدال مصرف کنند و برای جبران خطرات احتمالی، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند. تحقیقات بیشتری در مورد فرآوری کاکائو و اثرات سرب و کادمیوم بر روی جنین در حال رشد مورد نیاز است.

 

منابع:

https://www.healio.com/news/womens-health-ob-gyn/20230327/limit-dark-chocolate-consumption-in-pregnancy-to-avoid-excess-heavy-metals

https://www.healthline.com/health/pregnancy/chocolate-when-pregnant#recommendations

https://www.momjunction.com/articles/amazing-benefits-of-eating-chocolates-during-pregnancy_0081419/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =