اهمیت اسید فولیک در بارداری

اهمیت اسید فولیک در بارداری

اسید فولیک که به نام فولات نیز شناخته می شود، یک ویتامین B است که نقش مهمی در رشد یک کودک سالم دارد. برای رشد و تقسیم سلول ها ضروری است و به تشکیل لوله عصبی کمک می کند که به مغز و نخاع کودک تبدیل می شود. این فرآیند در چند هفته اول بارداری انجام می شود، به همین دلیل است که قبل از بارداری، داشتن سطح کافی اسید فولیک در بدن بسیار مهم است.

 

اهمیت اسید فولیک در بارداری

اگر اسید فولیک کافی دریافت نکنید، می تواند منجر به نقص های مادرزادی جدی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی شود که می تواند باعث ناتوانی های مادام العمر و حتی کشنده شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف اسید فولیک قبل و در طول بارداری می تواند به میزان قابل توجهی خطر این نقایص مادرزادی را کاهش دهد.

مصرف روزانه توصیه شده اسید فولیک برای زنان باردار 600-800 میکروگرم (mcg) در روز است. ضروری است حداقل یک ماه قبل از بارداری مصرف فولیک اسید را شروع کنید و مصرف آن را در طول بارداری ادامه دهید.

بخوانید: قیمت قرص سایتوتک

فولیک اسید

 

جذب اسید فولیک کافی در دوران بارداری

  1. ویتامین دوران بارداری مصرف کنید: بیشتر ویتامین های دوران بارداری حداقل 600-800 میکروگرم اسید فولیک دارند که مصرف روزانه توصیه شده برای زنان باردار است. مصرف روزانه ویتامین دوران بارداری می تواند به شما کمک کند که اسید فولیک کافی همراه با سایر مواد مغذی ضروری دریافت کنید.
  2. غذاهای غنی از فولات بخورید: همچنین می توانید اسید فولیک را از غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از فولات هستند مانند سبزیجات سبز برگ (مانند اسفناج و کلم پیچ)، مرکبات (مانند پرتقال و گریپ فروت)، لوبیا، نخود و عدس دریافت کنید. غلات، نان و ماکارونی غنی شده نیز حاوی اسید فولیک اضافه شده هستند.
  3. سبزیجات را به درستی بپزید: برخی از روش های پخت می توانند میزان فولات موجود در سبزیجات را کاهش دهند. برای حفظ فولات تا حد ممکن، سبزیجات را با استفاده از روش هایی مانند بخارپز کردن یا سرخ کردنی به سرعت بپزید یا آنها را به صورت خام در سالاد بخورید.
  4. مصرف مکمل اسید فولیک را در نظر بگیرید: اگر اسید فولیک کافی از رژیم غذایی یا ویتامین دوران بارداری خود دریافت نمی کنید، ممکن است پزشک مکمل اسید فولیک را توصیه کند. مطمئن شوید که دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و فقط دوز توصیه شده را مصرف کنید.
  5. مراقب دمای پخت باشید: فولات یک ماده مغذی حساس است که می تواند به راحتی در دمای بالا یا نگهداری طولانی مدت از بین برود. برای حفظ محتوای فولات، غذاها را به‌درستی نگهداری کنید و در دمای پایین‌تر یا برای مدت کوتاه‌تر بپزید.

 

توجه به این نکته مهم است که برخی از زنان ممکن است به دلیل برخی شرایط پزشکی یا داروها به دوزهای بالاتر اسید فولیک نیاز داشته باشند. اگر سابقه نقص لوله عصبی دارید یا داروهایی مصرف می کنید که با جذب اسید فولیک تداخل دارند، پزشک ممکن است دوز بالاتر اسید فولیک را توصیه کند.

بخوانید: میگرن در دوران بارداری

عوارض فولیک اسید پایین در بارداری

 

1. نقص لوله عصبی

لوله عصبی ساختاری است که در مغز و نخاع کودک رشد می کند. اگر لوله عصبی به درستی بسته نشود، می تواند منجر به نقایص مادرزادی جدی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف اسید فولیک قبل و در طول بارداری می تواند به میزان قابل توجهی خطر این نقایص مادرزادی را کاهش دهد.

2. وزن کم هنگام تولد

کمبود اسید فولیک با افزایش خطر کم وزنی هنگام تولد مرتبط است که می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی برای کودک شود.

3. زایمان زودرس

زنان باردار با سطوح پایین اسید فولیک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس باشند که می تواند خطر عوارض را برای مادر و جنین افزایش دهد.

4. تأخیر در رشد

اسید فولیک برای رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد مهم است. سطوح پایین اسید فولیک در دوران بارداری ممکن است خطر تاخیر رشد و سایر مشکلات عصبی را افزایش دهد.

5. عوارض بارداری

سطوح پایین اسید فولیک ممکن است خطر سایر عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی و دیابت بارداری را افزایش دهد.

بخوانید:ریزش مو پس از زایمان و درمان آن

 

دیگر سوالات در مورد اسید فولیک در بارداری

1. اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یک فرم مصنوعی از فولات است، ویتامین B که برای رشد و تکامل سلول‌ها ضروری است. معمولاً به عنوان یک مکمل برای کمک به جلوگیری از نقص مادرزادی در نوزادان استفاده می شود.

 

2. چرا اسید فولیک در دوران بارداری مهم است؟

اسید فولیک در دوران بارداری مهم است زیرا به جلوگیری از نقص مادرزادی مغز و ستون فقرات کودک کمک می کند. همچنین برای تولید گلبول های قرمز مهم است.

 

3. مصرف اسید فولیک را در دوران بارداری از چه زمانی شروع کنم؟

توصیه می شود خانم ها حداقل یک ماه قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن، مصرف مکمل های اسید فولیک را شروع کنند و در طول سه ماهه اول بارداری به مصرف آن ادامه دهند.

 

4. در دوران بارداری چه مقدار اسید فولیک مصرف کنم؟

دوز توصیه شده اسید فولیک برای زنان باردار 400-800 میکروگرم در روز است. به زنانی که حاملگی قبلی تحت تأثیر نقص لوله عصبی بوده اند، ممکن است توصیه شود که دوز بالاتری مصرف کنند.

 

5. آیا می توانم اسید فولیک کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنم؟

در حالی که فولات به طور طبیعی در برخی از غذاها مانند سبزیجات سبز برگ، حبوبات و غلات غنی شده یافت می شود، دریافت اسید فولیک کافی تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است. بنابراین توصیه می شود که زنان باردار در کنار رژیم غذایی سالم از مکمل اسید فولیک نیز استفاده کنند.

 

6. آیا مصرف مکمل های اسید فولیک در دوران بارداری خطراتی دارد؟

مصرف اسید فولیک به طور کلی برای زنان باردار بی خطر است. با این حال، دوزهای بالای اسید فولیک ممکن است علائم کمبود ویتامین B12 را پنهان کند، بنابراین مهم است که هر گونه نگرانی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

 

7. اگر قبل از باردار شدن اسید فولیک مصرف نکرده باشم، چه؟

اگر قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نکرده اید، همچنان توصیه می شود که مصرف آن را در اسرع وقت شروع کنید. در حالی که زمانی که قبل از لقاح مصرف شود بسیار موثر است، اما همچنان می تواند به کاهش خطر نقص مادرزادی در اوایل بارداری کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 3 =