خطرات مصرف استامینوفن در بارداری

خطرات مصرف استامینوفن در بارداری

در دوران بارداری، مراقبت از سلامتی مادر و جنین بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهد که حدود 65 درصد از زنان باردار در دوران بارداری استامینوفن مصرف می کنند از آنجایی که برخی از مشکلات معمول در دوران بارداری ممکن است باعث درد یا تب شوند، مصرف داروها ممکن است لازم شود. یکی از داروهای متداول که در دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، استامینوفن (یا پاراستامول) است. در این بلاگ پست، ما اثرات مصرف استامینوفن در دوران بارداری را از همه جنبه‌ها بررسی خواهیم کرد.

 

استامینوفن چیست؟

استامینوفن یک داروی ضد درد و ضد تب است که برای کاهش درد و تب استفاده می‌شود. این دارو در دسته‌بندی داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) قرار دارد و به عنوان یک گزینه ایمن تر برای بارداری معتبر است.

دیگر مقاله ما: قیمت قرص سایتوتک

استفاده از استامینوفن در دوران بارداری

  • کاهش درد: استامینوفن می‌تواند به مادرها کمک کند تا از درد‌های معمولی مانند سردرد یا درد عضلانی کمتری رنج ببرند.
  • کاهش تب: اگر مادر دارای تب باشد، استفاده از استامینوفن می‌تواند تب را کاهش دهد و بدین ترتیب به حفظ سلامتی جنین کمک کند.

خطرات مصرف استامینوفن در بارداری

بخوانید: خطرات قرص سقط جنین سایتوتک

خطرات مصرف استامینوفن در بارداری

در این مطالعه که توسط اوی استرگیاکولی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریستول، انجام شده، اثرات مصرف استامینوفن در طول دوران بارداری بر ریسک اختلالات روانی و بیش فعالی کودکان بررسی شده است. نتایج این تحقیق نشان داده‌اند که زنانی که در طول بارداری از استامینوفن استفاده کرده‌اند، کودکانشان تا سن ۷ سالگی با ریسک بالاتری برای ابتلا به اختلال بیش فعالی و اختلالات روانی روبرو هستند.

در جزئیات تحقیق، مشاهده شده است که مصرف استامینوفن در هفته ۱۸ تا ۳۲ بارداری باعث افزایش ۴۲ درصدی ریسک ابتلا به اختلالات روانی و افزایش ۳۱ درصدی ریسک ابتلا به اختلال بیش فعالی می‌شود. همچنین، مصرف استامینوفن در هفته ۳۲ بارداری باعث افزایش ۲۹ درصدی ریسک مشکلات احساسی و ۴۶ درصدی ریسک تمامی مشکلات رفتاری در کودکان می‌شود.

این تحقیق به مدت ۷ سال انجام شده و بر روی ۷۸۰۰ مادر و فرزند مورد بررسی قرار گرفته است. این نتایج ممکن است نگرانی‌هایی را در مورد اثرات جانبی مصرف استامینوفن در دوران بارداری بر جنین و کودکان برانگیزد و نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتر در این زمینه دارد.

لیست عوارض که محققان از مصرف استامینوفن در بارداری در نوزادان متولد شده گزارش داده اند به شرح زیر است:

  • کودکان پسر در این گروه احتمال بیشتری برای تولد با بیضه های معیوب داشتند.
  • کودکان دختر بیشتر احتمال دارد بلوغ زودرس را تجربه کنند.
  • کودکان هر دو جنس در معرض خطر افزایش ناهنجاری های رفتاری مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) بودند.

 

آیا استامینوفن باعث نقص مادرزادی می شود؟

بر اساس مطالعات بررسی شده، هنگامی که استامینوفن در دوزهای توصیه شده استفاده می شود، احتمال نقص مادرزادی وجود ندارد. اما اگر دوز بالا و متداوم استفاده شود احتمال بروز این خطر وجود دارد.

بخوانید: خرید قرص سایتوتک

آیا استامینوفن جزو رده بندی گروه B در بارداری است؟

استامینوفن در هر سه سه ماهه حاملگی دسته B است.

گروه B : در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

 

آیا مصرف 500 میلی گرم استامینوفن در دوران بارداری بی خطر است؟

بله، مصرف 500 میلی گرم استامینوفن در باداری بی خطر است. به صورتی که بیش از 6 قرص استامینوفن 500 در 24 ساعت مصرف نکنید. شما مجازید هر 6 ساعت به مدت محدود یک عدد قرص استامینوفن 500 مصرف کنید.

 

اگر در دوران بارداری ایبوپروفن مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

ایبوپروفن ممکن است قبل از هفته بیستم بارداری بی خطر باشد، اما گزینه مناسبی برای کاهش درد در بارداری نیست. مصرف ایبوپروفن بعد از هفته بیستم بارداری توصیه نمی شود. اگر در این مرحله از بارداری مصرف شود، ممکن است کلیه ها، قلب و ریه های کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

منبع:

https://utswmed.org/medblog/acetaminophen-pregnancy-risks

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − یک =